Op 31 augustus 2012 is Maarten ’t Hart te gast bij Business School Nederland in Buren. Hij woont daar de verdediging bij van de dissertation ‘Einde of Wordt vervolgd? Strategische opties voor de literaire uitgeverij in het digitale tijdperk’ van Ardjan Noorland. De examencommissie, die naast Maarten (als externe examinator) bestaat uit Karin Boelhouwer (voorzitter) en Bert Duijnstee (als docent marketing management interne examinator), besluit na de succesvolle verdediging de dissertation voor te dragen voor de toekenning van het predikaat cum laude.
In de dissertation schetst Noorland een beeld van de situatie waarin Nederlandse literaire uitgeverijen zich nu bevinden en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst. Het onderzoek blijft niet beperkt tot een overzicht van de (verwachte) marktontwikkelingen, maar beschrijft ook de gevolgen van technologische ontwikkelingen, veranderende verhoudingen in de retail en wijzigingen in afnemersbehoeften voor uitgeverijen. Bijzonder aan het onderzoek is dat er tevens een ‘roadmap’ wordt gepresenteerd, waarin concreet wordt geschetst op welke manier uitgeverijen stapsgewijs kunnen komen tot een beter rendement en een sterke concurrentiepositie.